Program partnerski – co warto o nim wiedzieć..
|
Być może znasz dobrze pojęcie „programy partnerskie”, być może od jakiegoś czasu uczestniczysz w kilku programach partnerskich i wiesz, „z czym to się je”. Możliwe również, że program partnerski jest dla Ciebie czymś bliżej nieokreślonym. Pomogę Ci zrozumieć, czym tak naprawdę jest i na jakich zasadach działa program partnerski. A więc do rzeczy!
Program partnerski – Kilka definicji:
Programy partnerskie to pewna forma współpracy pomiędzy sprzedawcą/usługodawcą a jej partnerami.
Programy partnerskie to pomysł dla firmy na reklamę i dla partnerów na dodatkowe dochody. W dobrze zorganizowanym PP obie strony odnoszą korzyści.
Program partnerski to bardzo potężne i coraz popularniejsze narzędzie internetowego marketingu. Jako partner internetowych sprzedawców polecasz im klientów i od ich zakupów dostajesz prowizję, co oznacza, że dzięki PP, nie musisz posiadać i sprzedawać własnego produktu.
Program partnerski – Wygląda apetycznie, ale…
TAK! Twoje dochody z racji uczestnictwa w programach partnerskich mogą być wysokie, nawet bardzo wysokie, jednak trzeba uczciwie powiedzieć, że wszystko zależy od Ciebie. Jeśli uważasz, że jest to kolejny sposób na „szybką kasę z Internetu” to muszę Cię rozczarować. Nie ma takich sposobów, nigdy nie było i prawdopodobnie nigdy nie będzie.
Twój sukces, świetne wyniki (a więc dochód) będzie uzależniony przede wszystkim od Twojego zaangażowania, wkładu pracy oraz wiedzy, którą należy nieustannie pogłębiać.
Moim celem absolutnie nie jest zniechęcić Cię do programów partnerskich, lecz uczciwe postawienie sprawy, oraz upewnienie się, że jesteś lub będziesz świadomym partnerem (głównie do partnerów kieruję informacje umieszczone w tym artykule).
Jeszcze raz, czym jest program partnerski?
Jest to pewna forma współpracy pomiędzy firmą i jej partnerami, która polega na tym, że partner promuje produkty lub usługi firmy, organizatora PP.
Partner w programie partnerskim jest dla firmy swoistym pracownikiem działu sprzedaży z tą różnicą, że takich pracowników może być bardzo dużo a ich praca nie kosztuje firmę nic, dopóki nie będzie jej efektów.
W programie partnerskim partnerzy nie mają fizycznego kontaktu z produktami, które sprzedają. Jedynym ich zadaniem jest PRZEDsprzedaż i promocja produktów, a dalszą część transakcji z klientem przejmuje właściciel programu partnerskiego, w ramach którego działają partnerzy.
Korzyści dla partnera:
W większości przypadków korzyścią dla partnera jest otrzymanie prowizji, czyli pewnej ilości pieniędzy. Poniżej przedstawiam trzy najczęściej spotykane typy programów partnerskich, w zależności od akcji, jaką wykonuje partner:
* Pay-per-sale (PPS) – za nakłonienie do kupna produktu, usługi, np. Złote Myśli, 4gsm.pl (najpopularniejsza forma)
* Pay-per-lead (PPL) – za wypełnienie ankiety, rejestrację w serwisie, itp.
* Pay-per-click (PPC) – za kliknięcie w baner, link, itp.
Program partnerski – Korzyści dla firmy:
W dobrze zorganizowanym programie partnerskim korzyści odnosi zarówno partner jak i firma, która ten program wdrożyła w ramach swojego serwisu. Głównym celem takiej firmy jest zwiększenie sprzedaży bezpośredniej, co przekłada się gotówkę. Istnieją firmy, których sprzedaż pochodzi głównie z PP.
Rodzaje programów partnerskich:
Istnieją różne kryteria podziału, ja przedstawię jedno z popularniejszych.
* Programy jednopoziomowe – partner otrzymuje prowizję PPS lub PPL
* Programy dwupoziomowe – partner otrzymuje prowizję PPS lub PPL, oraz może polecać do PP nowych partnerów i otrzymuje dodatkową prowizję od ich zarobków
* Programy wielopoziomowe – podobnie jak dwupoziomowe, ale tutaj poziomów może być 3 i więcej. W takim przypadku mamy do czynienia z tzw. MLM (ang. Multi Level Marketing), nazywany także networkingiem sieciowym.
Najczęściej stosowane są dwupoziomowe programy partnerskie.